Dorpskalenderfoto van Februari 2021

Opstellen voor de carnavalsoptocht van 1969 op het Kerkplein

Vandaag de dag hebben we een levendige en bloeiende carnavalsvereniging die allerlei carnavalsactiviteiten organiseert voor de inwoners van ons dorp. Daarnaast hebben we de jeugdvereniging die de jeugdcarnaval organiseert. CV de Waterratte en Club 77 met CV de Waterretjes maken van de carnaval elk jaar weer een mooi en gezellig feest voor jong en oud en met tal van activiteiten. Hoogtepunt hierbij is natuurlijk de jaarlijkse carnavalsoptocht.

Maar er is een periode geweest waarin die jaarlijkse carnavalsoptocht niet op carnavalszondag door ons dorp trok.

In 1964 werd Jan I (van Weersch) uitgeroepen als prins van ons dorp. Hij was (voorlopig) de laatste prins, want daarna werd het stil rond CV de Waterratte. Maar het werd ook stil in het dorp want er werd geen prins meer uitgeroepen en er werden geen carnavalsactiviteiten georganiseerd. Gelukkig heeft deze periode niet lang geduurd, want een dorp zonder carnavalsoptocht is toch maar niks. Het bestuur van de toenmalige jeugdvereniging en de in 1968 geïnstalleerde nieuwe pastoor Willy Coenen waren de initiatiefnemers om de Sjinse carnaval weer nieuw leven in te blazen. Er werd een (jeugd)optocht georganiseerd en in 1971 werd een jeugdprinsenpaar uitgeroepen (Jan Smeets en Tilly van der Aa met minister Pierre Damoiseaux en dansmarieke Jolanda van Mechelen). Er kwam gelukkig weer leven in de “carnavals-brouwerij”. Het zou tot 1980 duren voordat de carnavalsvereniging werd heropgericht en er in 1981 weer een “grote prins” werd uitgeroepen: Prins Piet I (Vliegen).

Bij de foto van februari staat 1969 maar dat is niet juist. De juiste datum is 21 februari 1971. We zien namelijk aan de rechterzijde in het midden van de foto de eerste jeugdprins Jan I zitten op een verhoging met steek en veer. Die verhoging was een kleine koets waarmee het jeugdprinsenpaar in de optocht meetrok. Veder zien we dat de jeugd van Schin op Geul zich klaar maakt voor de bonte stoet op carnavalszondag. Naast de jeugd zien we ook enkele bestuursleden van de toenmalige jeugdvereniging zoals Huub Reneerkens (rechts-midden met steek), Huub Dreessen (links naast Huub Reneerkens met steek) en Ine Franken-Dohmen (met cowboyhoed).

Maar wie staan er nog meer op de foto?

Kunt u ons helpen? Herken je jezelf of herken je iemand anders. Laat het ons dan svp weten via een mailtje naar johnvanweersch@ziggo.nl.